Scorettgruppen er bevisst på miljøpåvirkningen fra våre transporter – både varetransport og tjenestereiser.
All type transport medfører et visst utslipp, derfor er det viktig å evaluere og velge den transportmetoden som medfører minst mulig påvirkning på miljøet.
Scorettgruppen har en streng policy mot flyfrakt – fly skal kun benyttes i absolutte nødstilfeller. Transportene innen Europa skjer med lastebil, og lastebilene fylles og samlastes.
Vi jobber med ordresystemer og tydelige pakkeinstruksjoner til våre leverandører for å unngå unødvendig emballasje og for å forhindre at vi frakter «luft». Dersom vi ser at vår policy ikke følges, informeres leverandørene slik at forbedringer kan gjøres før neste levering.
Vi er kontinuerlig oppmerksomme på om leverandørene benytter unødvendig utfyllingsmateriale i plast, og vi søker etter mer bærekraftige alternativer. I tilfeller der vi bruker plastemballasje ved salg, sørger vi for at disse posene har god nok kvalitet til å kunne gjenbrukes flere ganger.
Vi velger speditører som både tilbyr fleksibilitet og har forståelse for miljøpåvirkningen av transport. De rederiene vi bruker er medlemmer i CCWG (Clean Cargo Working Group), og vårt spedisjonsselskap er sertifisert i henhold til ISO 9001:2015 og ISO 14001:2015.
Transporter fra Asia kan medføre kvalitetsproblemer hvis ikke fuktigheten kontrolleres riktig – for eksempel kan det oppstå muggvekst på produktene.
Vi bruker kun biocidfrie fuktabsorberende midler og sender med en tydelig manual om hvordan fukt skal kontrolleres gjennom produksjonen og før transport.
Vi følger utviklingen av ulike drivstofftyper nøye for å kunne velge det mest miljøvennlige alternativet. Vårt sentrallager ligger i samme bygning som hovedkontoret i Varberg på den svenske vestkysten. Hit ankommer alle produkter før de distribueres videre ut til våre butikker.
Vi har jobbet med "stykkplukklager" i flere år, noe som har optimalisert butikkenes lagerbeholdning betydelig. Dette innebærer at en butikk må ha et behov på minst åtte par sko for å generere en ny levering (der artikler og størrelser samlastes etter butikkens behov).
Vår netthandel er også lagerført på vårt sentrallager. Vi tilbyr både levering til butikk og direkte til kunde. Fordelen med levering til butikk er at vi da kan samkjøre dette med butikkens ordinære levering.
Alle returer fra netthandelen håndteres ved vårt sentrallager i Sverige – vi har ingen returhåndtering med langtransport fra andre land.
Et av våre mål er å redusere unødvendige returer for hver enkelt artikkel, samt å bli enda bedre på å optimalisere og samlaste hver enkelt levering. Vi fortsetter også arbeidet med å redusere bruken av plast fra våre leverandører.